‘Samen creëren we de basis om monteur te worden’

8 december 2021

Het is deze doordeweekse middag gezellig druk op het terrein van Vervoer & Materieel (V&M) aan het Kleinpolderplein. De sfeer is gemoedelijk, met veel vrolijke gezichten, maar bovenal wordt in de verschillende werkplaatsen flink gesleuteld aan onder meer vuilniswagens, kolkenzuigers, auto’s van de groenvoorziening en busjes. Naast het gevarieerde wagenpark is V&M om een andere reden een goede leerschool voor studenten die verbonden zijn aan Techniek College Rotterdam: de gemeentelijke organisatie is een voorloper op het gebied van duurzaam en circulair werken. V&M zit middenin de transitie naar een emissieloos wagenpark. De gemeente Rotterdam heeft intussen een wagenpark van ruim vierhonderd elektrische voertuigen. Eerder dit jaar werd de eerste kolkenzuiger op waterstof in gebruik genomen. Onder begeleiding mogen studenten hier ook aan ‘sleutelen’.

Totaalpakket voor (deel)vervoer
Bij V&M, een erkend leerbedrijf, werken in totaal circa vijfhonderd mensen, verdeeld over drie locaties. Deze organisatie, tot voor kort beter bekend als Roteb Lease, levert het totaalpakket voor deelvervoer, speciale voertuigen en materieel in de gemeente Rotterdam. Niet alleen voor de gemeentelijke diensten, maar ook voor onder meer externe partijen zoals Eneco.

"Ik heb altijd al iets met auto’s gehad en ben geen type dat vijf dagen in de week in boeken wil snuffelen"
Chloë Bosch, bbl-student Techniek College Rotterdam

Als bbl’er begon Chloë bijna drie jaar geleden op de vestiging aan het Kleinpolderplein. Bbl staat voor beroepsbegeleidende leerweg. Chloë zat aanvankelijk op het grafisch lyceum, maar dat bleek toch niet een goede keuze. Sleutelen deed ze toen al een beetje: in haar vrije tijd knutselde ze aan haar kanariegele Hyundai Excel. ,,Ik heb altijd al iets met auto’s gehad en wil graag met mijn handen werken. Ik ben geen type dat vijf dagen in de week in boeken wil snuffelen.’’

Eigen opleidingscentrum
Chloë heeft een leerarbeidsovereenkomst bij V&M voor de duur van de opleiding. De gemeentelijke organisatie beschikt over een eigen opleidingscentrum waar mbo-studenten als Chloë worden opgeleid tot de vakspecialisten van de werkplaats van de toekomst. Bij V&M is in totaal plek voor 32 bbl-studenten van verschillende niveaus, maar de belangstelling om praktijkervaring aan het Kleinpolderplein op te doen is groot, zegt Jim de Jong, teammanager Opleidingen bij V&M. ,,We hanteren zelfs een wachtlijst. Ik had vanochtend nog iemand aan de telefoon die hier graag aan de slag wil. Hij is bereid te wachten tot volgend jaar, wanneer er weer plek is.’’

Iedere bbl’er begint bij V&M met een jaarcontract. Onder supervisie van docent Johan Versluis brengen ze vooral veel tijd door in de zogenaamde praktijkschool. Daar leren ze sleutelen aan ‘banden, wielen en remmetjes’, zoals Versluis het noemt. Met andere woorden: hier wordt de basis gelegd. ,,Ik hecht heel erg aan de term ‘kansgelijkheid’. Op het moment dat ze hier binnenkomen, kunnen ze nagenoeg niks. Ze hebben immers nul ervaring. Maar omdat ze allemaal niks kunnen, kunnen ze met z’n allen straks alles. Samen creëren we kansen én een goede basis, zodat iedereen zich uiteindelijk kan ontwikkelen tot monteur.’’

Kansen voor iedereen
De sociale component is erg belangrijk, vult De Jong aan. ,,Sommige studenten hebben een rugzakje en hebben af en toe extra aandacht nodig. We geven echt iedereen een kans. Beschouw ons maar als het laatste deel van de opvoeding richting zelfstandigheid.’’ Versluis knikt. ,,We zijn net een familie. Als er iets met je is, staat iedereen voor je klaar. Niet alleen op het gebied van werk, maar ook privé. Daar nemen we alle tijd voor, als dat nodig is. Het is een veilige leeromgeving waar studenten alle kansen krijgen om zich te ontwikkelen.’’

Dit weet ook Arnold Baijens van Techniek College Rotterdam. Als BPV-begeleider is hij de schakel tussen studenten en leerbedrijven. ,,Vervoer & Materieel is een geliefde leerplek. Het mooie van deze organisatie is dat ze een praktijkschool hebben waar studenten in het eerste jaar gelijk de theorie in praktijk kunnen brengen. Ik ben er ook altijd bij wanneer leerlingen hier beginnen. Samen maken we op de eerste dag het digitale begeleidingssysteem op orde en krijgen ze mijn nummer. De lijnen zijn kort, dat is essentieel.’’

"Op het moment dat ze hier binnenkomen, kunnen ze nog nagenoeg niks. Ze hebben immers nul ervaring"
Johan Versluis, docent Techniek College Rotterdam

Volleerd bedrijfsautotechnicus
Als het goed is, mogen de monteurs in spe de praktijkschool na dat eerste jaar verlaten en komen ze terecht in de grote werkplaats. Daar wordt een student gekoppeld aan een praktijkopleider en vervolgen ze de opleiding. Chloë zit in haar examenjaar en mag zich binnenkort volleerd eerste bedrijfsautotechnicus noemen. Maar uitgeleerd is ze niet: ze wil doorstromen naar de opleiding technisch specialist bedrijfsauto’s (mbo-niveau 4). Als technisch specialist bedrijfsauto’s weet je alles van elektronische, pneumatische en hydraulische systemen. Je houdt je bezig met complexe storingen: je stelt diagnoses en onderzoekt op die manier waar de storing vandaan komt. En ja, ze wil dolgraag blijven bij V&M.

Bron: De Ondernemer

Meer artikelen