๐——๐—ผ๐—ฐ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐˜๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—–๐—ต๐—ฎ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฒ ๐——๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐˜‡๐—ฎ๐—ฎ๐—บ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐—ถ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜„๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐ

Wanneer
30 mei 2024
Door
Redactie
De bevlogen docenten binnen de Expertgroep Energietransitie van Techniek College Rotterdam, die zich bezighouden met vraagstukken op het gebied van energietransitie en onderwijs, reageerde direct enthousiast toen het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een Challenge Duurzaamheid in het onderwijs uitschreef.

De opdracht: Studenten in Nederland van het mbo, hbo of wo, wij dagen jullie uit! Heb jij een innovatief idee dat een positieve invloed heeft op duurzaamheid binnen jouw onderwijsinstelling? We zijn op zoek naar vernieuwende voorstellen die een bijdrage leveren aan duurzaamheid binnen het onderwijs, de school- of campusomgeving, of bewustwording van medestudenten, docenten en personeel.

Samen met derdejaarsstudenten van de opleiding Bouwkunde bedacht de Expertgroep een E-laadpunt voor scooters, autoโ€™s en fietsen voor op het schoolplein van een van onze locaties. Met dit plan hielden ze rekening met het gebruik van zoveel mogelijk duurzame oplossingen zoals zonnepanelen, duurzame bouwmaterialen, bestrating en het bevorderen van biodiversiteit.

Dit project โ€˜stroomversnellingโ€™ kreeg afgelopen vrijdag, op het podium van Hogeschool Windesheim - Techniek, de 3e prijs uitgereikt. In het juryrapport stond: Het project wordt op een studenten- en medewerkers gedreven manier gestart, met de nadruk op betrokkenheid en educatie rond duurzaamheidsthema's. De samenwerking met stakeholders en de gestructureerde planning dragen bij aan een solide start van het initiatief. De jury vindt dit idee dan ook een goede uitwerking van een actueel product, waarvoor zij hun complimenten geven.

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap betrekt deze doelgroep graag: โ€œVeel studenten geven aan dat duurzaamheid voor hen van groot belang is, maar dat er nog te weinig concrete stappen worden ondernomen binnen hun onderwijsinstelling. Het verlangen om bij te dragen aan een duurzame toekomst is sterk aanwezig. Studenten hebben vaak briljante ideeën, maar misschien ontbreekt het nog aan de financiële middelen om deze te realiseren.โ€

Onze felicitaties gaan ook naar Hout- en Meubileringscollege Rotterdam, Summa College Eindhoven en ROC Nijmegen