HT studenten werken samen met het hbo en vo tijdens de Makathon

1 november 2021

Van woensdag 29 september t/m vrijdag 1 oktober reisden 17 HT studenten naar Hoofddorp om deel te nemen aan de makathon 'Geluidadaptief en circulair bouwen'. In totaal gingen ruim 85 leerlingen en studenten aan de slag met het bedenken van slimme oplossingen voor de Gemeente Haarlemmermeer en Woningcorporatie Ymere.

Oplossingen voor actuele problemen
Een makathon is een middel om jongeren, bedrijven, overheden en kennisinstellingen samen te brengen om slimme oplossingen te bedenken voor de uitdagingen van morgen met de kennis en technologische middelen van vandaag. De makathon werd mede mogelijk gemaakt door Smart Makers Education, Nova College, Gemeente Haarlemmermeer, Woningcorporatie Ymere, Podium voor Architectuur, Hogeschool Inholland en C-Beta.

Samenwerken met hbo, mbo en vo
De teams bestonden uit hbo- en mbo-studenten én brugklassers van een Technasium. Vanuit de Gemeente Haarlemmermeer en Woningcorporatie Ymere kregen ze casus om geluidsadaptief en circulair te bouwen. Bij geluidsadaptief bouwen ontwerp en positioneer je huizen en gebouwen zodanig dat je minder last hebt van bijvoorbeeld vliegtuiggeluid. Circulair bouwen betekent dat je bouwt met hernieuwbare en duurzame materialen. Ieder team werd begeleid door een coach die zorgde dat iedere student/ leerling waarde kon toevoegen vanuit zijn/haar studie, ervaring of persoonlijke voorkeur. Farah-Louise (Bouw 2e jaars): "Je hebt een idee maar een brugklasser van 12 heeft andere kwaliteiten en als het team voor zijn idee kiest, moet je jouw idee loslaten."

Onder druk wordt alles vloeibaar
De studenten/ leerlingen werden behoorlijk onder druk gezet om binnen drie dagen een oplossing te presenteren. Van 9 tot 5 uur waren ze bezig met ontwerpen maken, bouwplannen tekenen in sketchup en maquettes bouwen. Tussendoor waren er diverse workshops, interviews voor de live TV-stream en werkoverleggen met de andere teamleden. Liam (HT 1e jaars): "Bij een mackathon moet je wel samenwerken. Hier leer je hoe je dingen moet aanpakken. Ook de livestream vond ik interessant."

Testen, aanpassen en opnieuw testen
AIteratieve ontwikkeling heeft een belangrijke plaats in het proces. Dat wil zeggen dat de studenten/ leerlingen een voorlopige versie ontwikkelen, testen en vervolgens met de testresultaten een nieuwe versie ontwikkelen. Dave (HT, 3e jaars): "Je leert hier om eerst te testen of het werkt. Ik merkte dat ik wat ik geleerd heb op school, hier kon toepassen".

Een leersituatie die dicht bij de werkelijkheid komt
Een makathon gaat om real-life situaties. Zo waren er diverse opdrachtgevers aanwezig, konden de studenten door de wijk lopen en de geluidsoverlast van de stijgende vliegtuigen zelf ervaren en hadden ze te maken met een serieuze deadline. Dit is een leersituatie die heel dicht bij de werkelijkheid komt. Ryan (HT, 1e jaars): "Voor een mackathon heb je dezelfde skills nodig als voor de praktijk." De studenten leren in drie dagen mackathon meer dan in drie weken onderwijs. Tyra (Bouw, 2e jaars): "Je leert in een korte tijd heel veel, vooral de workshops vond ik leerzaam."

Volgend jaar weer
Op vrijdagmiddag presenteerden alle teams hun oplossing en koos een deskundige jury drie winnaars. Na drie dagen gingen studenten en coaches moe, voldaan en met een hoofd vol kennis naar huis. Ali (Bouw 2e jaars): "Je leert samenwerken met jongeren van een andere leeftijd en opleiding. Niet alleen je eigen mening is belangrijk. De workshops gaven ook veel informatie. Volgend jaar wil ik zeker weer meedoen."

Meer info over deze makathon: https://www.smartmakerseducation.com/makathongeluidadaptief

Meer artikelen