Medewerker ICT

Medewerker ICT

Computers, programma's en netwerken. Jij krijgt ze aan de praat. En je staat paraat als er iets niet werkt. Op school, bij een ICT-bedrijf of de politie. Je helpt mensen met problemen. Elke melding komt bij jou binnen. En jij kijkt wat er moet gebeuren. Soms handel je het zelf af. En soms schakel je hulp in. Dat leer je allemaal met de ICT- supportmedewerker opleiding. Is tech helemaal jouw ding?

In het kort

Jij verbindt mensen met technologie

Benieuwd hoe het is op school?
Ontdek de locaties
Je bent helemaal weg van computers, laptops en mobiele telefoons. En je vindt het leuk om te weten wat je er allemaal mee kunt doen. Je bent nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van ICT. En je weet al wat over hard- en software van verschillende apparaten en netwerken. Jij verbindt technologie en mensen met elkaar. En heeft iemand een probleem? Jij weet hoe je het kunt oplossen.

Wat leer je tijdens de opleiding?

Met de ICT-supportmedewerker opleiding leer je systemen en apparaten gebruiksklaar maken. Dit kan het installeren van een laptop of een mobiele telefoon zijn, of het aanleggen van een netwerk. 

Je leert om meldingen van gebruikers – zoals een storing –  duidelijk te omschrijven door het te typen in een meldingsprogramma. Of je krijgt de meldingen binnen via bijvoorbeeld de mail. En natuurlijk leer je ook wat er moet gebeuren om een storing op te lossen. Eenvoudige ICT-problemen verhelp je zelf. En ingewikkelde ICT-problemen escaleer je. Dit betekent dat je hulp vraagt aan de expert.

Je weet straks hoe je mensen kunt helpen met vragen over de apparatuur of besturingssystemen - zoals Android of iOs - in een computer of mobiele telefoon.

Tijdens de ICT-supportmedewerker opleiding volg je één of meer keuzedelen. Jij kiest welk keuzedeel je wilt. Bijvoorbeeld eentje om je te verdiepen in glasvezel. Of om door te stromen naar een niveau 3 of 4 vervolgopleiding. 

Dit ga je doen

  • Laptops en telefoons gebruiksklaar maken
  • Software installeren
  • Meldingen van klanten beantwoorden

Dit niet (zo vaak)

  • Formulieren invullen  
  • Ingewikkelde ICT-problemen oplossen 
  • Gamen

Deze vakken krijg je

Jij gaat jouw vak natuurlijk in de praktijk leren, en op school. Behalve praktijklessen krijg je ook nog een stuk theorie. 

Nederlands
Loopbaan & Burgerschap
Rekenen
4
dagen naar school
1
dag zelfstudie
16
weken stage

Stage lopen

Aan het einde van het eerste leerjaar van de ICT-supportmedewerker opleiding loop je stage. En aan het begin van het tweede leerjaar ook. Dan ga je 3 dagen per week naar je stagebedrijf. 

Jij kiest waar je stage loopt. Bij een van onze samenwerkingspartners of bij een erkend leerbedrijf via stagemarkt.nl. 

Kies jouw leslocatie

2 LOCATIES IN ROTTERDAM en SCHIEDAM

Deze opleiding kun je volgen op 3 verschillende locaties in Rotterdam en Schiedam. Uiteraard zijn alle locaties makkelijk bereikbaar met de trein, bus en metro. Je fiets of scooter parkeer je in de fietsenstalling naast het gebouw. 

Elke locatie heeft verschillende praktijklokalen, een servicepunt voor al je vragen en een kantine voor een lekkere lunch. Welke locatie kies jij?

Bekijk alle locaties

Opleiding in cijfers

Studenttevredenheid
Deze opleiding
6.6
Percentage geslaagde studenten
Deze opleiding
59%
Bekijk meer cijfers

Bron: Studie in Cijfers (door SBB in opdracht van OCW). Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Techniek College Rotterdam is een samenwerkingsschool van Zadkine en Albeda.

Check dit verhaal

Docent Bes Taverna en student Berkay Aygul vertellen je graag meer over de ICT-supportmedewerker opleiding aan Techniek College Rotterdam.

Beroepen na de opleiding

Jij verbindt mensen met technologie. Met jouw diploma Medewerker ICT support kun je werken bij scholen, ziekenhuizen, gemeentes, internetbedrijven, detailhandel, een bank, bij defensie of de politie. En je kunt ook makkelijk doorstromen naar een niveau 3 of 4 vervolgopleiding. Als Medewerker ICT support installeer en onderhoud je hard- en software en los je storingen op. Jij blijft vriendelijk, ook onder druk. Jij helpt medewerkers met hun apparaten of netwerken.

Op zo'n dag als vandaag zit je klaar achter je computer. Want jij werkt op de servicedesk bij het ziekenhuis. Medewerkers van het ziekenhuis weten jou te vinden. Jij beantwoordt vragen over hun computer, laptop en mobiele telefoon. En je lost eenvoudige storingen op. Komt er iemand bij je met een ingewikkeld ICT-probleem zoals een storing in het netwerk? Dan escaleer je de melding. Dit betekent dat je hulp inschakelt van een expert. Zo los je elk probleem samen op. 

Deze skills heb je nodig

  • Je hebt geduld
  • Je vindt het leuk om mensen te helpen
  • Je bent vriendelijk 

Deze niet (altijd)

  • Je kunt zelfstandig werken 
  • Je kunt goed leidinggeven  
  • Je kunt goed gamen

Handige informatie

Een studiekeuze maak je niet zomaar. Voordat jij je aanmeldt, wil je alles weten over de opleiding. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over deze ICT-supportmedewerker opleiding op een rij.

Tip: heb je goede schoolresultaten? Dan kun je deze tweejarige opleiding misschien in 1 jaar afronden. Vraag ernaar bij de intake. 

Wat zijn de toelatingseisen?
Wat kost een bol-opleiding?
Wat gebeurt er na mijn aanmelding?
Hoe ziet de intake eruit?
Wat is het verschil tussen bol en bbl?
Kan ik extra begeleiding krijgen?
Kan het sneller dan in 2 jaar?
Beperkt aantal opleidingsplekken (numerus fixus)

Vragen over de opleiding?

Wij helpen je verder

Wil jij meer weten over deze opleiding, de vakken die je gaat volgen of bijvoorbeeld de lesdagen? Bel of mail ons. Binnen 5 werkdagen ontvang jij een reactie. 

Of check alvast de veelgestelde vragen. Wie weet staat het antwoord op jouw vraag daar. 

Veelgestelde vragen

Ruud Saly

Ruud Saly

Docent ICT

Ga je deze opleiding doen? Dan kom je bij mij in de klas.