Student centraal: huiswerkklas maakt het verschil

Wanneer
01 april 2021
Door
Redactie
Techniek College Rotterdam pakt (dreigende) leerachterstanden bij mbo-studenten aan met huiswerkklassen.

De studenten krijgen daar veel persoonlijke aandacht werken gericht aan hun toekomst. Een luisterend oor, een veilige werkplek of een heel gerichte training kunnen het verschil maken in lastige (studie)tijden, zo blijkt. ‘We zien studenten opbloeien.’ ‘Veel mbo-studenten worstelen met afstandsleren’, zegt Judith Donkers, adjunct-directeur van Techniek College Rotterdam. ‘Onze studenten worden vooral praktisch opgeleid, en dat is door de coronamaatregelen lastig.’ Binnen de huidige regels mogen mbo-studenten één of twee dagen per week – in kleine groepen – naar school, maar vaak is dat nog niet genoeg, merkt ook de adjunct-directeur. De pijn zit niet alleen bij onvoldoende praktijklessen. Judith Donkers: ‘Sommige studenten hebben moeite met plannen, anderen missen vooral het contact met hun medestudenten, hebben last van motivatieproblemen of hebben thuis geen goede werkplek. Met de huiswerkklassen bieden wij ze een veilige haven; een plek waar we ze inhoudelijk, maar ook in sociaal opzicht verder kunnen helpen.’

Persoonlijk plan

Met dank aan rijkssubsidie en veel energie van intern begeleiders van Techniek draaien de  huiswerkklassen inmiddels op volle toeren. Op de zeven hoofdlocaties maakten (en maken) meer dan honderd (171) studenten er al gebruik van. En dat werkt, zo blijkt. Angela Colic is intern begeleider en coördinator van de huiswerkklassen. Ze benadrukt dat het maatwerk is: in lijn met de onderwijsvisie ‘student centraal’ wordt voor iedere student een persoonlijk plan van aanpak gemaakt. Angela: ‘Met iedere student hebben we een startgesprek, waarin we de leerdoelen voor de komende periode bespreken. We maken samen een plan, waarin we beschrijven wat er moet gebeuren om. Per student en per leerdoel bieden we minimaal dertig uur begeleiding. Dat moeten we - omdat we hiervoor subsidie van het Rijk krijgen - ook allemaal kunnen verantwoorden.’

Door het opzetten van de huiswerkklassen is een aantal begeleiders een extra dag gaan werken. Het is de inspanningen meer dan waard, vindt Angela Colic: ‘We zien onze studenten opbloeien door deze extra vorm van aandacht. In een tijd waarin ze veel thuis zitten en somber worden omdat ze bijvoorbeeld hun bijbaantje en sociale activiteiten kwijt zijn, zie je ze bij ons weer vrolijker worden. Studenten werken in de huiswerkklas vooral aan het inhalen van corona achterstanden en kunnen naast de individuele begeleiding ook diverse trainingen volgen, bijvoorbeeld sollicitatietrainingen of leren sollicitatiebrieven schrijven omdat het nog niet gelukt is om een stageplaats te vinden.’

Stageplek

Dat laatste gold ook voor vierdejaars studente Shannon Maharbier (21), die de studie biologisch medisch analist volgt. Net als veel andere mbo-studenten kon ze door de coronaregels geen stageplek vinden. Shannon: ‘Ik heb me dus aangemeld voor een huiswerkklas waarin ook andere studenten zaten die nog geen stageplek hadden gevonden.’

De trainingen waren volgens Shannon een schot in de roos. ‘Ik heb heel veel tips gekregen hoe je jezelf kunt presenteren, maar ook bijvoorbeeld welke vragen je zelf kan stellen tijdens een gesprek.’ Die tips gebruikte Shannon begin dit jaar direct in de praktijk, met opmerkelijk snel succes. ‘Ik heb inmiddels een leuke stage gevonden, bij TLR in Rotterdam als voedingsmiddelenlaborant.’ En daar bleef het niet bij, want Shannon had de smaak van het solliciteren te pakken. ‘Ik heb nu ook een bijbaan gevonden in een laboratorium. Als freelancer kan ik mezelf inschrijven en bepalen hoeveel uur ik wil werken.’

‘Ik heb een stageplaats én een bijbaan gevonden!’

Voor Shannon, die hoopt dat ze eind dit jaar kan afstuderen, betekenden de sollicitatietrainingen dus dubbel succes. Maar zelfs zonder dat concrete resultaat zou het de moeite waard zijn geweest, zegt Angela Colic. ‘In de huiswerkklassen brengen we studenten samen die met min of meer dezelfde vragen worstelen. En studenten merken dat die heel gerichte, extra aandacht het verschil kan maken: ‘Dit helpt me, dit is goed voor me’, zeggen ze. En voor ons als begeleiders is het mooi om te zien dat we onze studenten in deze lastige tijden iets extra’s kunnen bieden.’