Service adviseur mobiliteitsbranche
- Duur3 jaar
- Niveau3
- CREBO25712
- LeerwegWerken & leren (BBL)
- Locatie
- StartAugustus 2023Augustus 2024
Service adviseur mobiliteitsbranche
- Duur3 jaar
- Niveau3
- CREBO25712
- LeerwegWerken & leren (BBL)
- Locatie
- StartAugustus 2023Augustus 2024
Jij hebt altijd een goed humeur en vindt het leuk om mensen te helpen. En je bent hartstikke gek op auto’s natuurlijk. Als service adviseur mobiliteit ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Jij staat straks klanten vriendelijk en deskundig te woord.
Ik zou wel willen eindigen bij een heel luxe bedrijf zoals Porsche of Lamborghini
De gouden schakel in het autobedrijf ben jij
Wat leer je tijdens de opleiding?
Stel je gaat de opleiding service adviseur mobiliteitsbranche volgen, wat kun je dan verwachten? Je leert hoe je klanten vriendelijk te woord staat. Ook als ze bijvoorbeeld boos zijn. Je kijkt wat er moet gebeuren, plant APK's in en je maakt werkorders voor je collega's in de werkplaats. Je maakt een realistische planning voor de dag of week. Dit doe je op basis van de ureninschatting van je collega's. Van schadeherstellen aan een bumperhoekje tot een band verwisselen. Je leert hoe je meedenkt met de klant en verdeelt het werk tussen de monteurs. In de praktijk maak je de vlieguren. En op school krijg je een stuk theorie.
Tijdens de opleiding Service adviseur mobiliteitsbranche volg je één of meer keuzedelen. Jij kiest welk keuzedeel je wilt. Bijvoorbeeld digitale vaardigheden - basis en gevorderd - om nog sneller met computersystemen te werken. Je kunt ook een keuzedeel kiezen voor klantcontact en verkoop. En je kunt natuurlijk ook doorstromen naar een andere opleiding.
Dit ga je doen
- Klantcontact onderhouden
- Werkzaamheden inplannen
- Je bent het aanspreekpunt op de werkplaats
Dit niet (zo vaak)
- In de werkplaats werken
- Auto’s afleverklaar maken
- Onderdelen bestellen
Vakken tijdens je opleiding
Jouw vak leer je natuurlijk bij de garage of dealer. Behalve praktijklessen krijg je ook een stuk theorie.
Jouw leerwerkplek
Je gaat direct aan de slag bij het leerwerkbedrijf dat je hebt gekozen. Daar werk je 4 dagen. Je werkt volledig mee in het bedrijf, maar je moet ook dingen speciaal voor school doen. Je hebt een vast aanspreekpunt op je werkplek, die jou op weg helpt. Fijn, want zo weet je altijd bij wie je terecht kunt met vragen.
Je kunt pas met een bbl-opleiding als service adviseur mobiliteitsbranche starten als je een leerwerkplek hebt. Geen werkplek gevonden? Geen zorgen. Wij helpen je bij het vinden van een leerbedrijf.
Tip: solliciteer bij een Regionaal Opleidingsbedrijf. Dat heeft voordelen én een opleiding-garantie. Op stagemarkt.nl staan alle Regionale Opleidingsbedrijven bij elkaar.
Dit is jouw leslocatie
RDM Campus, Heijplaat
De theorielessen volg je op de locatie Scheepsbouwweg 1. Deze locatie ligt op de RDM Campus. Je bent er zo met de waterbus of bus 68. Leuk om te weten: als student van Techniek College Rotterdam reis je gratis met de waterbus! Je fiets of scooter parkeer je in de fietsenstalling naast het gebouw. Kom je met de auto? Ook helemaal prima. Naast het gebouw is een grote parkeerplaats. Je kunt hier gratis parkeren.
Deze locatie heeft verschillende praktijklokalen, een servicepunt voor al je vragen en een kantine voor een lekkere lunch. De rest van de week ben je aan het werk bij jouw leerbedrijf.
Beroepen na de opleiding
Jij kunt na jouw opleiding aan het werk als service adviseur bij een autodealer, garage, schadehersteller en zelfs bij defensie. Overal waar tweewielers en vierwielers worden verkocht of gerepareerd. Van landbouwwagens tot scooters. Jij bent het gezicht van het bedrijf. En de schakel tussen de klant, de werkplaats en het magazijn. Zo houd jij het overzicht.
Op zo'n dag als vandaag werk je op de receptie van de werkplaats. Jij praat met de klant, maar ook met de monteurs en leveranciers. Jij plant bijvoorbeeld een monteur in om de schade aan een autoruit te herstellen. Ook regel je vervangend vervoer als de klant dat wil. En daarna voer je een verkoopgesprek met een andere klant die een motor wil kopen.
Er gebeurt soms veel tegelijk: er is iemand aan de balie, de telefoon gaat en de monteur heeft een dringende vraag over zijn klus. Maar jij houd je hoofd koel onder druk. Waar je ook gaat werken en wat de dag ook brengt: jij zorgt voor tevreden klanten en een goede service.
Deze skills heb je nodig
- Communicatieskills
- Stressbestendigheid
- Commercieel inzicht
Deze niet (altijd)
- Technisch inzicht
- Twee rechter handen
- Creativiteit
Handige informatie
Een studiekeuze maak je niet zomaar. Voordat jij je aanmeldt wil je alles weten over de opleiding service adviseur mobiliteitsbranche. Hieronder vind je de meest gestelde vragen over deze mbo-opleiding op een rij.